Huurachterstand

Kunt u uw huur niet op tijd betalen? Laat dat zo snel mogelijk aan ons weten. Wij denken met u mee over een oplossing. Dat kan een betalingsregeling zijn. We kunnen u ook in contact brengen met instanties die u verder helpen.

U krijgt een herinnering als u de huur niet op tijd betaalt 

Als u de huur na de herinnering niet overmaakt, ontvangt u een aanmaning. Hierin staat het bedrag dat voor een bepaalde datum bij ons binnen moet zijn.

Zorg dat u de aanmaning op tijd betaalt

Daarmee voorkomt u extra kosten en problemen. Betaalt u de aanmaning niet? Dan schakelen wij een deurwaarder in. De deurwaarder bezoekt u thuis. De kosten hiervan zijn voor uw rekening. Betaalt u de achterstand na bezoek van de deurwaarder niet? Dan stopt de kantonrechter het huurcontract en wordt uw woning ontruimd. 

In veel gevallen is een betalingsregeling mogelijk

Vraag via de knop onder 'zelf regelen' direct een betalingsregeling aan. Dan kijken wij of u aan de regels voldoet. Regelt u het liever niet online of komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op. 

Betaalt u niet of sluit u geen betalingsregeling af?

Dan delen wij uw gegevens met de gemeente en/of maatschappelijke hulpverleners. Zij nemen dan contact met u op. Wilt u dat niet? Stuur dan een mail naar preventie@intermaris.nl.

Hoe betaalt u huur aan Intermaris? En wat moet u doen als u de huur niet op tijd kunt betalen? In deze video leggen we dit uit.

Veel gevraagd over Huurachterstand

Kan ik een betalingsregeling afspreken voor de huurachterstand?

Algemeen

Kunt u de huur niet in één keer betalen? Dan kunt u een betalingsregeling bij ons aanvragen.

Doe zelf een voorstel voor een betalingsregeling op Mijn Intermaris

Heeft u nog geen account? Activeer uw account of vraag uw registratiegegevens hier aan.

Of bel met ons Klantcontactcentrum op 088 25 20 100

Onze medewerker stelt u de volgende vragen:

  • Wat is de reden dat u de huur niet kunt betalen?
  • Voor welk bedrag of welke maand wilt u een betalingsregeling met ons afspreken?
  • In hoeveel delen (termijnen) wilt u het bedrag terugbetalen?

Gaan wij akkoord met uw voorstel?

Dan sturen we u altijd een bevestiging. Daarin leest u de regels rondom de betalingsregeling. Zo moet u de huur op of voor de eerste van de maand blijven betalen. Dat geldt ook voor de termijnen van de betalingsregeling.

Meer weten over het betalen van de huur? Bekijk dit filmpje!

Kan ik verhuizen als ik een huurachterstand heb?

Algemeen

U kunt wel reageren op woningen in Woonmatch. Maar als u een woning wil accepteren, mag u geen huurachterstand meer hebben.

En wilt u verhuizen naar een woning van een andere verhuurder? Dan heeft u meestal een verhuurdersverklaring nodig

De nieuwe verhuurder geeft u een lege verhuurdersverklaring, die wij moeten invullen. Als u op dat moment huurachterstand bij ons heeft, dan melden wij dit op de verhuurdersverklaring. De nieuwe verhuurder kan op u op basis daarvan afwijzen voor de woning.

Wat moet ik doen als mijn huurschuld is overgedragen aan een deurwaarder?

Algemeen

Vanaf dat moment is de deurwaarder uw contactpersoon voor al uw vragen rondom de huurbetaling. Loopt er nog geen gerechtelijk proces? Dan kunt u nog wel een betalingsregeling met de deurwaarder afspreken.

Goed om te weten

  • De kosten van een gerechtelijk proces komen voor uw rekening.
  • In het ergste geval kan de rechter zelfs uw huurcontact ontbinden.

Kan ik hulp en advies krijgen van Intermaris bij mijn huurachterstand?

Algemeen

U kunt contact opnemen met onze afdeling Preventie voor een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek

Het doel daarvan is om te helpen bij het vinden van een oplossing voor uw betaalproblemen. We geven u advies en leggen, als dat nodig is, contact met bijvoorbeeld schuldhulpverlening. Of met maatschappelijke- en/of zorginstanties.

Goed om te weten

  • Onze medewerkers kunnen u ook thuis bezoeken.

Bij welke instanties kan ik terecht voor hulp en advies bij mijn betaalproblemen?

Algemeen

Gemeente Hoorn, afdeling Rondkomen

  • Telefoonnummer: 0229 252 200
  • Website: klik hier

Gemeente Purmerend, afdeling Schulddienstverlening

  • Telefoonnummernummer: 0299 452 452
  • Website: klik hier

Gemeente Purmerend, Sociale Wijkteams 

  • Telefoonnummer: 0299 480 630
  • Website: klik hier

Gemeente Waterland, afdeling Schuldhulpverlening

  • Telefoonnummer: 0299 658 585
  • Website: klik hier 

Goed om te weten

  • U kunt ook contact opnemen met onze afdeling Preventie voor een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek. Onze medewerkers helpen u bij het vinden voor een oplossing voor uw betaalproblemen. 
  • Onze medewerkers kunnen u ook thuis bezoeken.

Ik heb een laatste waarschuwingsbrief ontvangen. Wat nu?

Algemeen

Heeft u na de herinneringsbrief de huur niet binnen één week betaald? En ook geen betalingsregeling met ons afgesproken?

Dan sturen we u een laatste waarschuwing. Daarin vragen we u om de betaalachterstand binnen veertien dagen te betalen. Of om contact op te nemen met onze afdeling Preventie.

Doet u dit allebei niet? Dan sturen wij uw betaaldossier naar een deurwaarder

De kosten daarvan komen voor uw rekening. Vanaf dat moment is de deurwaarder uw contactpersoon voor al uw vragen rondom de huurbetaling. Dat blijft zo tot de achterstand en alle andere kosten, door u zijn betaald.

Wat zijn de contactgevens van de deurwaarders waarmee Intermaris samenwerkt?

Algemeen

Deurwaarder Kerckhoffs & Lasonder

  • Adres: Schuijteskade 20, Hoorn
  • Telefoonnummer: 0229 210 663
  • Website: www.kerckhoffs-lasonder.nl
  • Geopend: maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur

Deurwaarder Bosveld

  • Adres: Parallelweg 98, Beverwijk
  • Postbus 516, 1940 AM Beverwijk
  • Telefoonnummer:

    0251 211 222

  • Website:

    https://bosveld.nl

  • Geopend: maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur

Deurwaarder Jansen

  • Adres: Narcissenstraat 1, Purmerend
  • Telefoonnummer: 0299 411 150
  • Website: www.kerckhoffs-lasonder.nll
  • Geopend: maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.30 uur, dinsdag van 9.00 tot 13.30 uur

Ik heb een herinneringsbrief ontvangen. Wat nu?

Algemeen

Heeft u de huur niet op tijd betaald? Dan sturen we u een herinnering

Daarin leest u dat u nog één week de tijd krijgt om de huur te betalen. Of om een betalingsregeling met ons af te spreken.

Kan ik een betalingsregeling afspreken voor een rekening die niet onder de huur valt?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op.

Vroegsignalering: samen met de gemeente op zoek naar een oplossing voor uw betaalproblemen

Algemeen

Betaalt u niet of spreekt u geen betalingsregeling met ons af?

Dan geven wij uw gegevens door aan de gemeente. Wij zijn vanaf 2021 namelijk verplicht om betaalachterstanden aan de gemeente door te geven. Dat staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Het doel hiervan is om, samen met de gemeente, te zoeken naar een oplossing voor uw betaalproblemen. Dit heet vroegsignalering.

Wat geven wij door aan de gemeente als u niet betaalt of geen regeling afspreekt?

  • uw naam en geboortedatum
  • uw adres
  • uw telefoonnummer en mailadres
  • informatie over de hoogte en periode van de betaalachterstand

Goed om te weten

  • Wij geven uw gegevens door via een beveiligd (automatisch) systeem.
  • Wilt u niet dat wij uw gegevens met de gemeente delen? Stuur ons dan een mail naar preventie@intermaris.nl.

Wat moet ik doen als ik mijn betaalafspraak toch niet kan nakomen?

Algemeen

Neem dan contact op met onze afdeling Preventie

Stuur een mail naar preventie@intermaris.nl of bel naar 088 25 20 100.

Kan ik een betalingsregeling afspreken voor de afrekening huuropzegging?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op. 

Hoe hoog is mijn huurachterstand?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op.